Mini-review: Dave the Diver

Gepubliceerd op 17 juli 2023 om 12:59

Als ik me erg verveel tussen de grote releases in en iets anders wil dan een nieuwe wereld starten in Terraria, dan kijk ik wat voor nieuwe indiegames er zijn uitgekomen. Op die manier kwam ik Dave the Diver tegen, een kleurrijk spel dat ideaal is voor luie, warme zomerdagen.

Dave The Diver is een rpg, die gemaakt is door de Koreaanse gamestudio MINTROCKET. Je speelt als de titelpersonage Dave, die door een oude vriend wordt uitgenodigd om de beste sushi ter wereld te proberen. Een vliegtuigtrip later blijkt echter dat er nog geen sushi is en dat Dave ervoor zal moeten duiken. Maar dat is maar een deel van het spel.

Naast het vangen van vis run je een restaurant, doe je onderzoek naar een beschaving van zeebewoners, werk je in een moestuin, maak je foto's van zeedieren, et cetera. De lijst met activiteiten is bijna te lang om op te noemen. Maar wees gerust, Dave the Diver dumpt niet alles tegelijkertijd op je bord. De content is lekker verspreid over het spel heen.

De activiteiten waar je je het meest op richt in de game zijn het duiken en het restaurantmanagement. Tijdens het duiken krijg je de kans om de omgeving goed te verkennen en nieuwe vissen te ontdekken. Elke keer als je een nieuwe vissoort vangt, krijg je een soort Pokémonkaart met een weetje over de vis. Dit zorgt er in ieder geval bij mij voor dat ik elke vis wil vangen.

Daarnaast verzamel je objecten die je kunt gebruiken voor het maken en upgraden van wapens. De wapens heb je nodig om je te verdedigen tegen de minder vriendelijke oceaanbewoners. De materialen zijn niet schaars, maar zijn ook niet te makkelijk om te bemachtigen. Dit geeft je het gevoel dat je moet werken om betere geweren te krijgen, zonder gefrustreerd te raken.

Het werk in het sushirestaurant is de hoofdzakelijke manier waarop je je geld verdient voor wapens en upgrades. Je stelt menu’s samen die gebaseerd zijn op de vis die je hebt gevangen. Later in het spel kun je ook andere dingen maken naast sushi, krijg je toegang tot meer ingrediënten en heb je de mogelijkheid om meer personeel in te huren. Om nieuwe recepten te kunnen vrijspelen, moet je restaurant werken aan zijn reputatie. Dit doe je door gerechten te serveren die in de smaak vallen bij de klanten en de bediening zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.

Om de gameplay interessant te houden, kun je tussendoor verschillende minigames spelen, van zeepaardraces tot kookwedstrijden. Verder zijn er bossbattles in Dave the Diver, die niet heel moeilijk zijn, maar wel leuk zijn voor de afwisseling.

Ik heb alleen wel een kleine klacht over Dave the Diver en dat gaat over de controls. Ik speel de game met een Xbox-controller, wat naar voor mij het beste werkt. Maar wat me een beetje stoort is dat ik soms heel snel en hard bepaalde knoppen moet indrukken of de stick haast onmogelijk snel moet draaien om een vis te vangen. Ik heb niet getest of dit beter gaat met een toetsenboord, maar houdt er rekening mee als je deze game met een controller speelt.

Verder kan ik het spel aan iedereen aanraden die van rpg’s of farming sims houdt. Momenteel is Dave the Diver alleen te spelen op Windows of macOS, maar ik hoop dat MINTROCKET het op een gegeven moment ook wil uitbrengen op de Switch. Het duurt ongeveer 25 uur om de game uit te spelen en kost 20 euro, wat een koopje is voor een verborgen schat als Dave the Diver.